Yggrasil
Thema:
Overgangsritueel
voor de buurtkinderen rond het Citadelpark Gent
Tijd
& Plaats:
April
2013, Citadelpark Gent
Begin
mei wordt het project feestelijk afgesloten
Doelgroep:
Buurtkinderen
binnen de leeftijdscategorie van 6de jaars lagere graad
Deze
groep ondergaat een overgang van kind naar adolescent.
Maximum
aantal deelnemers: 12
Onderzoek
naar doelgroep:
Hoe
heerlijk is het niet voor een kind om noten te rapen? Om een appel te
plukken? Om een tamme kastanje in het gras te pellen? Hoeveel
stadskinderen hebben die gelegenheid nog? Welk stadskind kent er nog
het onderscheid tussen een tamme en een wilde kastanje? Een beuken-
of een hazelnoot? In een tijd dat kinderen geloven dat salami aan de
bomen groeit en noten in de fabriek?
Wie bekommert is om de toekomst van de natuur en het milieu heeft er alle baat bij om jonge mensen van kleins af aan kennis bij te brengen en een bewuste attitude te helpen ontwikkelen. Ooit wordt één van die kinderen bedrijfsvoerder of minister, misschien wel burgemeester.
Wie bekommert is om de toekomst van de natuur en het milieu heeft er alle baat bij om jonge mensen van kleins af aan kennis bij te brengen en een bewuste attitude te helpen ontwikkelen. Ooit wordt één van die kinderen bedrijfsvoerder of minister, misschien wel burgemeester.
Onze
doelgroep behelst de stadskinderen uit de omliggende buurt van het
Citadelpark. Zij kennen het park goed, gaan er vaak spelen en
wandelen. Zij komen dus in contact met de (stads)natuur, maar zijn er
zich waarschijnlijk niet van bewust.
We
zouden 12 kinderen (leeftijdscategorie van 6de jaars lagere graad) in
een groep willen samenbrengen. Graag zouden we van de groep een
afspiegeling van de buurt verkrijgen.
We
willen kinderen bereiken die interesse vertonen voor een
overgangsritueel, maar daar (misschien) niets vanaf weten, maar ook
interesse vertonen voor natuur, verhalen, zich graag creatief uiten.
Om deze groep te kunnen samenstellen, beroepen we ons op een brief
met antwoordkaart. Deze brief zullen we in de brievenbussen rond het
Citadelpark steken en wachten op een antwoord1.
Doelstellingen
voor doelgroep
Sociale
attitudes:
>Bewust worden
van de overgang naar volwassenheid en daarmee samenhangende factoren
als verantwoordelijkheidszin, zelfstandigheid, onafhankelijkheid,
hulpvaardigheid, contributie aan de samenleving, burgerschap,.
>Van
elkaar leren, elkaar helpen.
>Aanpassingsvermogen,
rekening houden met anderen.
>Respect
hebben voor andermans creatieve uiting.
>Bewust worden
van de omgeving: ecologie, milieuproblematiek
>Bewust worden
van de noodzakelijkheid het leven te vieren.
>Kennis
nemen van andere ritepraktijken uit andere culturen (de Kelten,
Oost-Europese gebruiken).
Algemene
attitudes:
>Een
brede belangstelling voor cultuur, waardering voor de traditie en zin
voor het nieuwe.
>Relativeringszin,
zin voor nuancering, zaken in hun context plaatsen.
>Weten
dat onze cultuur gevormd is door een bepaalde historiciteit, nl. de
Edda, Yggdrasil <=> de bijbel, het kruis.Hiervoor
refereren we naar de bijlagen : De Levensboom, Mythen, fabels &
legenden en De grote verhalenboom van Marga Peters. Deze teksten zijn op kindermaat geschreven en daardoor helder en begrijpelijk voor iedereen.
>Het
verband kunnen leggen tussen enerzijds deze mythologie en anderzijds
het heersende Christelijke vormingskader.
>Toepassing
van deze notie in het creatieve proces.
>Deze
notie integreren in het dagelijks leven (Hopelijk).
Artistieke
attitudes:
>Creativiteit
ontwikkelen door te uiten, te produceren en te ontdekken.
>Iets
willen maken, dit durven uiten. Aan dit uiten plezier beleven.
>Probleem
oplossend handelen, planmatig handelen.
>Durven
afstappen van het normatieve.
>Durven
experimenteren.
Projectdoelstellingen:
>Sociale
cohesie bevorderen in de buurt
>Overgangsrite
voor de doelgroep verzorgen
>Attitudeverandering
bij de doelgroep teweeg brengen
>Het
verhaal rond de Yggdrasil overbrengen
>De
magie van het verhaal in de wereld van het kind brengen
Praktisch
Praktisch
Financiële
middelen:
We
laten Stad Gent betalen voor het buurtfeest (Dienst Buurtwerk) en we
vragen steun aan Wijk aan Zet (wijkwerking
stad Gent), voorts laten we ons sponsoren door Schleiper Gent.
Ingeschatte
voorbereidingstijd:
We
vragen ruim op voorhand onze subsidies aan en gaan lobbyen voor
sponsoring, dit kan een aantal maanden duren. De bomen moeten ruim
op voorhand besproken worden met de plantsoendienst van Stad Gent. De
brieven met antwoordkaart worden een maand voor de start van het
project gedrukt & verstuurd. De zaal moet worden besproken met
Stad Gent (Dienst Buurtwerk) ofwel gebruiken we de Kazerne ofwel de
buurtlokalen.
Aanpak
en competenties van begeleiders
Dit
project wordt begeleid door 2 masters beeldende kunst (grafische
kunsten & vrije grafiek), in lerarenopleiding. De specifieke
methodiek & didactiek is gelinkt aan de inhoudelijke aspecten van
dit project.
Aanpak:
We
gaan voor een aanschouwelijke werking waarbij de intrinsieke
motivatie van de deelnemers wordt getriggerd. Het al spelend leren is
de werkmethode. We gaan zelf uitproberen, zelf doen, zelf opzoeken met de
groep, waarbij de actieve inzet van de deelnemers wordt gevraagd en
het motief en de behoeften de activiteit zal opwekken en
ondersteunen. Ieder kind wordt individueel benaderd, hierbij schuwen
we differentiatie niet. Sociale vorming en sociale waarden zullen de
cohesie en het enculturatieproces binnen de groep bevorderen.
Competenties:
sociaal
ingesteld, maatschappelijk bewust, enthousiaste en spontane houding,
differentiërende en vakoverschrijdende aanpak, oog voor het
persoonlijk groeiproces, intrinsiek gemotiveerd, kritisch en
breeddenkend, ordelijk en punctueel, mobiel en flexibel, gericht op
het scheppen van culturele waarden, gericht op het raadplegen van
informatiebronnen, gericht op het plaatsen van een kunstnotie in de
levenscontext.
Verloop
1.Levensbomen
aanplanten met de kinderen:
De
keuze van de levensbomen gaat uit van de stadsdienst (liefst
vrucht/bloesembomen), dit moet ruim op voorhand worden aangevraagd en
besproken. Iedere levensboom krijgt de naam van een kind. Vervolgens
maken we er een wekelijkse activiteit van de bomen te verzorgen en te
bekijken (intrinsieke motivatie, verantwoordelijkheid, natuurstadia,
dendrologie).
2.Het
maken van de versiering voor de bomen:
Deze
activiteiten zouden kunnen doorgaan in de buutzaal, het SMAK of de
aangrenzende kazerne.Ook voor deze activiteit komen we wekelijks
samen.
We
gebruiken materialen die krachtige symbolen zijn (als eieren,
belletjes & klokjes, vruchten, linten, ect...) De materialen
worden samen in groep voorbereid zodat de kinderen hun eigen boom
kunnen pimpen naar eigen voorkeur. De eieren worden opgehaald in een
kippenkwekerij en worden uitgeblazen (pannenkoeken voor tijdens het
werk!!!). Belletjes & klokjes worden uitgezocht en/of zelf
gemaakt. Ook de naam plakkaatjes worden gemaakt. Teruggrijpen naar de
eeuwenoude symbolieken en kleurkracht, de levensfases, de overgang
van kind naar adolescent. We geven de kinderen uitleg over deze
rituelen en symbolen. => uitleg Yggdrasil, het ei, de viering
ect...
3.Versieren
& viering:
Het
versieren 's middags voor aan de viering 's avonds. De kinderen
versieren elk hun eigen levensboom met hun eigen versiering. We
voorzien extra versiering, plakkaatverf en filmen dit proces. De
viering gaat door tussen de levensbomen in het Citadelpark, alle
buurtbewoners zijn welkom. Wie organiseert? Wij! Stad Gent
Feestdienst, de buurtwerking helpt mee.
Nodige
materialen:
12
bomen (soort te bespreken met plantsoendienst Stad Gent)
3
gieters
12
krijtbordjes + witte verf
penselen
diverse
kleuren plakkaatverf
200
eieren
bloem
suiker
melk
kookgerei
+ elektrische kookplaat
papier
karton
touw
nietjes
& nietmachine
ijzerdraad
20
scharen
uitgespoelde
conservenblikken
uitgespoelde
glazen potjes
kralen
& knikkers
superlijm
4
ladders
EHBO
doos
Feesttent
2
generators
verlengsnoeren
geluidsboxen
Documentering van het project Yggdrasil:
Vastleggen
van de resultaten dmv foto's, interview met de kids=> Boekje
maken?
Reflecties erin vastleggen (soort van logboek) en van
bijvoorbeeld andere organisaties in het Gentse zoals bv Victoria
Deluxe (een soort van evaluatie adhv vooropgestelde criteria
gehanteerd bij het werkplan van Victoria).
Zorgen
voor externe feedback, een werkgroep oprichten waarin externe experts
op het vlak van sociaal artistieke projecten aan het woord komen
(commentaar, probleem gestuurd, oplossingsgericht &
bijsturingsgericht).
-Dominiek Willaert ( artistiek en inhoudelijk coördinator
Victoria Deluxe)
-Caroline van Nevel (pedagogisch verantwoordelijke freinetschool De Harp, bekend met overgangsrituelen)
-Eva Vens (sociaal werker & vergelijkende cultuurwetenschapper)
-Anja Veirman (antropologe & etnografe, verbonden aan Sint Lucas Gent)
1Zie
brief in bijlage:
Je wordt binnenkort 12 jaar, dit is een
belangrijke stap naar volwassenheid.
Zou je deze overgang willen vieren met
je vrienden en familie? Werk je graag in de tuin, met planten en
bloemen? Ben je al eens bezig met knutselen? Luister je graag naar
verhalen uit een ver & spannend verleden?
Wij organiseren een maand lang
creatieve activiteiten waarin jouw overgangsritueel centraal staat.
Op het eind van de maand volgt een feestelijk ritueel in het
Citadelpark.
Wil jij graag deelnemen aan dit
project? Schrijf 3 goede redenen terug waarom jij graag zou willen
meedoen aan dit feest!
Dag Gaia,
BeantwoordenVerwijderenOmdat ik meteen weg moet en zie dat je al een verder voorstel hebt gepost, geef ik je hieronder (in twee dln want beperkt aantal tekens in commentaar...!) even mijn commentaar te lezen bij het voorstel van Wouter en Beatrice. Dan kan je mijn comments even doortrekken naar je eigen taak...
Ik lees het nog...einde komende week. (ben even in buitenland)
Groet!
Lieve
PS/ lukt niet...teveel tekens: ik stuur het je via sintlucas mail...
lieve dehasqueApr 10, 2012 08:34 AM
Feedback :
*OK : interessant !
* detail: 'helpen' beter dan 'behelpen' ?
*doelgroep: ik denk dat een doelgroep van 12-18 jarigen Brussel-Noord zeer specifieke kenmerken zal hebben.
1. Dat vraagt beslist even verkennen, denk ik. (vb zowel meisjes/jongens dynamiek, talige aspecten, interesses, omgang met gamen en gsm, culturele kodes, specifieke aanpak....) Hoe zou je beter zicht kunnen krijgen op 'wie op zo'n cursus zou afkomen' want stel je verspreidt je info rond project via Gemeenschapscentrum de Kriekelaar... dan zal dit een ander publiek opleveren dan dat je het verspreidt bijvoorbeeld in een aantal buurthuizen of scholen ?
2. Overwegen via welke kanalen je 'een' doelgroep wil bereiken. Ook als je voorziet dat die niet exclusief is, vraagt dit zeker en vast veel overwegingen ivm bekendmaking...
Dus goed om de realiteit van dit soort informatieroutes even mee te nemen....; als jij een bepaalde mix beoogt, hoe zorg je dat dit het best gebeurt... ?
*als je 'mobiel' werkt, zal dit een zeer goede organisatie, meer geld (?) en samenwerking met instanties vergen... even misschien brainstormen wat dit vraagt...
Doelstelling:
* bewustwording van de vuiligheid op straat
* bewustwording van de schade die straatvuil/afval verricht aan de buurt en de ecologie
* een onderzoek durven te maken naar nieuwe mogelijkheden van gebruikt materiaal
- Bedoeling van dit project:
* de jongeren laten samenkomen - sociale banden laten maken met andere jongeren in de buurt
* kennismaking met het maken van een animatiefilm: de jongeren laten regisseur/animator zijn. Ze krijgen een context, maar de uitwerking zal bestaan uit hun beslissingen.
* alle verschillende animatiefilmpjes worden acheraf aan elkaar gemonteerd als een ecologische boodschap voor Brussel (of zelf voor de gehele gemeenschap in België)
* de jongeren krijgen een verantwoordelijkheidsgevoel over het afval en de ecologische toestand van hun leefomgeving.
* ontdekking van wat een animatiefilm allemaal inhoudt (zowel beeldend als technisch)
---> al veel rijkdom aan werkgedachten !
TIP : schrijf je doelen eens uit in verschillende rubrieken:
in compenties/attitudes...van de deelnemers; rubrieken maken (sociaal/creatief/artistiek ?)
En dan in je uiteindelijke voorstel een
*pitch projectvoorstel (korte voorstelling: wat behelst het project in een nutshell: titel, inhoud, korte werkgang..., inhoudelijke thema (ik las achteraf in jullie eigen commentaren dat jullie daar ook interessant over denken... ok! immers afval en ecologie ok maar om beeldende processen ook concreet aan te voeren moet je ook inhoudelijk een gedacht hebben van pistes of een bepaald onderzoekstraject opzetten ) resultaat dat je beoogt ?)
*achtergrond en visie van de bedenkers van project/refereren naar andere praktijken die jullie inspireerden...
* doelgroep
*context en samenwerking met partners
* je doelen met duidelijke toelichting bij sociale en artistieke impact
* de daarop afgestelde aanpak en competenties van begeleiders
*fazen van het project (en een tijdsverloop)
*hoe zorg je voor (externe) feedback in het project ?
*hoe word het resultaat gecommuniceerd ? wat kan de inpact zijn ?
(duurzaamheid van je inspanning ?)
*financiële middelen/ingeschatte voorbereidingstijd en eventuele to do's (voorbereiding).
ZO, dit is zeker niet sluitend maar het kan richtinggevend zijn !
Ik zie uit naar jullie verdere werk !
Groet,
Lieve
Hey Gaia,
BeantwoordenVerwijderenBovenstaand was mijn feedback op voorstel van Beatrice en Wouter.
Ik probeer hun aanzet waarop bovenstaand mijn antwoord was, hier te plakken:
Eindtaak: Brainstorm Sociaal-Artistiek Project
Ik en Wouter gaan samen werken om tot een eigen sociaal-artistiek project te komen.
De onderstaande puntjes zijn al enkele elementen die we graag willen verwerken.
- Het zal gaan om het maken van een animatiefilm (gezien dit onze expertise is)
- Het project zal eerder neigen naar de kunstenaars die zich laat behelpen door participanten. Het is wel zo dat de kunstenaar de participanten begeleidt (en ook de montage zal verrichten van alle animatiefilmpjes) maar de participanten staan in voor het materiaal (wat geanimeerd zal worden) en zullen zelf de animatiefilm maken en regisseren.
- Doelgroep: 12- 18 jaar. Jongeren. Deze doelgroep wordt (naar mijn mening) niet zoveel gebruikt in een sociaal-artistiek project. Daarnaast is deze doelgroep ideaal omdat ze eigenlijk leren zelfstandig te werken alsook een verantwoordelijkheid (binnen de maatschappij) op te nemen.
Wat voor soort achtergrond deze jongeren hebben (zoals maatschappelijk kwetsbaar, kansarm, weinig contact met kunst,... ) zijn we momenteel nog niet aan uit. Het lijkt ons ook niet zo belangrijk om dit echt zeer specifiek te kiezen- omdat we eerder openstaan voor iedereen om mee te laten meedelen.
- Plaats: Schaarbeek/Brussel-Noord. Reden hiervoor: omdat deze buurt vaak wordt geteisterd door afvalmateriaal. Het is ook gemakkelijk bereikbaar en heeft een grote bevolkingsdichtheid, zodat er genoeg participanten zijn voor dit project.
We zouden in dit project echter liever mobiel willen werken. Doorheen de stad eigenlijk een stelplaats maken. Dit zou dan telkens in een andere locatie zijn in Brussel (rond Noord-station). Wegens apparatuuropstelling (camera's, belichting en andere technische materialen) zal de opnames wel in een onderdak-omgeving moeten zijn.
- Soort animatiefilm: Pixelation (wat precies, is nog niet zeker), stop-motion (afvalmateriaal)
- Doelstelling:
* bewustwording van de vuiligheid op straat
* bewustwording van de schade die straatvuil/afval verricht aan de buurt en de ecologie
* een onderzoek durven te maken naar nieuwe mogelijkheden van gebruikt materiaal
- Bedoeling van dit project:
* de jongeren laten samenkomen - sociale banden laten maken met andere jongeren in de buurt
* kennismaking met het maken van een animatiefilm: de jongeren laten regisseur/animator zijn. Ze krijgen een context, maar de uitwerking zal bestaan uit hun beslissingen.
* alle verschillende animatiefilmpjes worden acheraf aan elkaar gemonteerd als een ecologische boodschap voor Brussel (of zelf voor de gehele gemeenschap in België)
* de jongeren krijgen een verantwoordelijkheidsgevoel over het afval en de ecologische toestand van hun leefomgeving.
* ontdekking van wat een animatiefilm allemaal inhoudt (zowel beeldend als technisch)
=> context: het ecologische/afvalprobleem in Brussel/jongeren en recyclage